Różne poziomy słuchania – fakty a osobiste interpretacje

Umiejętność odczytywania komunikatów przez różne pryzmaty.

  • Rodzaj ćwiczenia

    grupowe

  • Cel

    Pokazanie, że dany komunikat można odebrać przez różne pryzmaty np.: faktów i własnych interpretacji.

  • Przebieg

    1. Trener zapisuje na tablicy słowa: FAKTY i INTERPRETACJE
    2. Następnie prosi, by jedna osoba opowiedziała jakąś historię ze swojego życia (np. wczorajszą wizytę u dentysty).
    3. Dzielimy grupę na 2 i prosimy, by każda grupa zwróciła uwagę na jeden z komponentów w opowieści:
    • fakty – o jakich faktach jest mowa w opowieści – np. wczoraj była w kinie?
    • obserwacje – jakie własne wnioski, osądy czy interpretacje pojawiały się podczas słuchania.

    Po wymianie opinii warto, żeby osoba opowiadająca odniosła się do wypowiedzi innych. Czy dobrze zostały „wysłuchane” jej intencje, czy dobrze zrozumieliśmy jej opowieść.

  • Czas trwania

    15-60 min

  • Materiały

    Flipchart, tablica

  • Dodatkowe informacje

    Możliwa jest inna wersja ćwiczenia, podział na grupy 3 osobowe i ćwiczenie w małych grupach.

    Ta wersja jest zalecana, gdy mamy więcej czasu. Jedna osoba opowiada, druga „słucha faktów”, trzecia „wsłuchuje się w swoje obserwacje/interpretacje”.

    Następnie zamiana miejsc. Każdy w każdej roli.

    Po ćwiczeniu każda z grup dzieli się po kolei własnymi doświadczeniami. Jak się słuchało faktów / obserwacji?

    Przykłady faktów i obserwacji – zapisujemy na flipczarcie .

    Co było łatwe a co trudne w tym ćwiczeniu? Czy zawsze słuchamy poprzez pryzmat własnych doświadczeń? Etc.

  • Plik PDF do pobrania

  • Udostępnij scenariusz

Wielkość Czcionki
Kontrast